Monday, February 21, 2011

bila ibu menggunakan kuasa veto..

salams,

hari ni nak berdiskusi dengan all reader (mcm banyak plak reader blog saya ni..) pasal kuasa veto seorang ibu..

aha.. timbulnya perkara ni after we(hb n me) watch a drama at tv3, "maafkan daku" (kalau x silap) lakonan sheila rusly, fauziah nawi n zamarul hisyam.. di mana zamarul tu anak kepada fauziah nawi.. while sheila rusly sebagai bekas isteri zamarul

di pendekkan cerita dalam cerita tu si suami telah menceraikan isteri atas desakkan ibunya, di mana ibunya tadi menggunakan kuasa veto.. "anak lelaki wajib memenuhi permintaan ibu, syurga di bawah tapak kaki ibu"

perbincangan saya n suami tertumpu..

apakah berdosa besar sekiranya anak lelaki tersebut tidak menceraikan isterinya (dengan kata lain, anak lelaki tersebut tidak mengikut kata ibunya)?

well.. saya memberikan pandangan apa yg saya tahu..

apa2 pon reasonnya.. kenapa Allah swt jadikan lelaki sebagai pemimpin dlm segalanya.. banyak sebab kan.. antaranya lelaki x begitu emosi dalam mengambil keputusan selain ability lelaki yg boleh berfikiran jauh berbanding dengan perempuan.. tapi perempuan di anugerahi dengan gerak hati.. sebab itu kita saling melengkapi antara satu sama lain..

memang betul syurga di bawah tapak kaki ibu.. tapi seorg suami kena ingat.. sebelum dia mendengar kata ibu dia harus mendahulukan Allah swt dan rasul.. kemudian baru ibu.. kalau isteri pon kena dahulukan Allah swt n rasul kemudia kehendak suami n seterusnya baru ibu.. itu yg saya faham

kalau lah isteri si suami tadi, mmg akhlaknya teruk, perilakunya nauzubillah tak sempurna.. maka rasa saya wajib lah si suami itu mengikut kata ibunya.. tapi kalau isterinya patuh perintah Allah n rasul, mengikut kata suami, menyayangi keluarganya.. saya rasa si suami kena buat keputusan yg bijak di mana dia perlu menjaga hati ibu n dengan masa yg sama x melepaskan si isteri dengan semudah itu..

kadang2 saya terfikir, tergamakkah saya (kalau saya ada anak lelaki) meragut kebahagiaan anak lelaki saya dengan menggunakan kuasa veto saya sebagai ibu?? insyaAllah saya masih waras n tak akan berbuat begitu..

kadang2 kita sebagai perempuan yg dianugerahi sifat yg sama oleh Allah swt harus bijak menggunakan emosi kita.. kerana sekiranya kita lalai dengan hanya mengikut emosi maka syaitan n iblis akan cepat menghasut kita ke arah yg tidak di ingini.. nauzubillah..

sp, guys, apa pandangan korang?

2 comments:

Putri_Aizat said...

agree...

situasi tu same lah dengan...

klu suami suh isteri minum arak n isteri tak wat...coz dia tau yg arak tu haram...n walaupun surga bawah tapak kaki suami...ia tak jatuh dosa...

sarasofia said...

fetty : u r rite..