Friday, August 20, 2010

anak - anakku

salams

lama betul blog ni x ber"update" well selepas saya kehilangan lappie saya tu.. urm.. since my girls tgh syokness tido.. maka mamanya selepas mengemas dan memasak terus mencapai laptop baru yg telah di beri oleh sang suami few days ago.. walaupun laptop yg terkini ini bukan brandnew.. tp alhamdullillah le.. bole saya melepaskan rindu pada blog n fb (ofcourse!)

well nak cerita pasal puteri hati saya yg 2 orang tu.. si kakak sekarang ni dah pandai menyanyi.. though lagu tu x sempurna mana pon tp ada melodinya bole saya dengar.. lagu fave baisa la.. nursery rhyme yg saya selalu nyanyikan utk dia..

then, she can make sentence using 4-6 words...

eg:
1) "mama, anie hungry.. nak mamam rice"
2) "adik, sabar adik.. mama bz" (she xplain to nayli when she's crying n i bz doing smthg..copycat ayat mama dia)
3) "cat want mamam.. eat cat food"

alhamdullillah.. aritu nak toilet train si kakak but then, terbantut la kejap since dia demam futhermore x lama lagi aidilfitri pulak.. so nanti dia feel uncomfortable, since raya kan banyak jalan2.. i guess dah abis musim raya baru nak toilet train dia..

selain dari itu i observe, si kakak ni cuba melakukan atau dengan kata lain meniru apa sahaja yg saya n hubby lakukan.. cthnya kalau turun tangga nak pegang handle tangga.. sampai ada sekali tu pipi dia lebam sebab jatuh 3 anak tangga n sibuk nak mencapai handle tangga walaupun terpaksa menjenjet.. agak bahaya.. though tht time i was behind her..

si kakak juga dah pandai show off her tantrum.. esp kalo disuruh kemas mainan.. adoyay.. konpem berjujuran airmata dia + baling2 mainan.. at 1st tu i juz talk 2 her.. then dah 2/3 kali buat the same thng.. i simpan toys yg dia baling tu.. when she want back i juz say the toys dun want to fren with her bcoz.. the toys sakit kena baling.. then nampak la dia sedih n kiss all the toys tu.. wakakaka.. kelaka juga...

si adik plak.. skanrang ni.. dah start rollover.. tapi tgn selalu tersekat kat bawah pewot yg gendut.. then bila tgn x lepas apa lagi nangis la dia.. so far si adik adalah mudah dijaga kalau compare dengan si kakak time baby dulu.. may b masa si kakak tu it was my 1st xperience so tuh yg rasa stress gaknya..

satu part yg kelaka abt si adik ni.. kalau saya tinggalkan dia dlm cott dia.. dia main kejap je.. since boring gaknya dia nak org layan bcakap.. tapi kalau saya letak dia dlm cott n dia merengek2 sikit nak diangkat, saya plak nak kemas bilik.. bila saya on kan vacum terus dia senyap n few minutes later.. konpem dia dah lena dibuai mimpi.. walaupon bunyi vacum tu agak kuat ler juga.. dia sedap je tido..

adik memang suka tidur.. so far she will wake for 2 hrs thn sleep again.. n alhamdullillah time malam bangun cuma nak susu je.. lepas susu dia akan tidur semula..

saya suka bila part si kakak menunjukkan resposiblity nya pada adik.. ada satu time tu saya bz buat kerja.. adik saya biarkan bermain dia tas playmat dia.. then saya nampak si kakak kejap2 amik tisu.. bila saya perhatikan rupa-rupanya dia lap mulut adik n she try to wipe muntah yg terkena kat play mat adik.. alahai.. i hug her n kiss her few time sambil cakap dgn dia " mama proud of u baby.. u really big gal" the she replied "i, sayang adik mama.. adik vomit"

btw, mama teramat sayang pada kamu berdua.. muahhh

2 comments:

Sabrena Sabry said...

soo sweet....dah besar dah amani...pandai jaga adik....
balqis belom menunjukkan potensi yg membanggakan lagi...
ekekekek..... men suspenkan adala....

p/s : happynyer kak ecah dah ada new lappie...rinduuuuu tuuuuuu

sally ke? said...

ala...comel sgt.i syg adik.