Tuesday, May 11, 2010

something to share : elakkan kembung perut (for baby)

salams

arini nak share wit all of u pasal nak elakkan kembung perut baby.. well masa time sara amani dulu punya la i panic sebab dia selalu dapat kembung perut n selalu menangis je.. one thing may b sebab baby sulung so, may b lack of xperience n futhermore.. she wasnt fully bfeed tht time the milk doent flows well so terpaksa mix up with friso aka formula milk.. agaknya sbb tu selalu kembung..


alhamdullillah setelah melalui pengalaman beharga time sara amani dulu.. now when it comes to sofia nayli.. it is lil bit easy for me 2 handle this thing.. well guys wat i do.. let check it out.. ya.. may b gud info for u all there esp yg tgh preggy...


1) tuam
amalan tuam ni rasanya dah ramai yg tau tapi tak tahu la ada yg ikut ke tidak.. as 4 me it really works.. ada mcm2 method nak tuam baby ni.. ada org buat bantal kecik where inside of the bantal kecil itu diletakkan halba.. sebagai herbs may b to soothes the baby..

source : googled images
cara saya pulak i juz use the daun sireh aka piper betel.. senang je.. caranya panaskan daun sireh tu dengan iron (alas dengan kain pastu letak sireh then tekap dengan iron) then after baby mandi n kering tuamkan badan bay dengan sireh tersebut.. masa amani dulu after tuam with sireh i juz leave the daun sireh on her tummy n pakaikan baju.. since baby kan pakai barut so daun sireh tu inside barut la... alhamdullillah it works..


bila baby saya dah masuk 2 mth.. i didnt use daun sireh juz guna kain je.. same method cuma gantikan sireh dengan kain...


saya akan tuam badan baby 2 kali sehari (after bath of course) lepas tuam baru lah saya mekapkan baby saya.. hasilnya memang baby tidur lenyak..
tuam ni bagus untuk perjalanan darah.. sebab tu baby akan rasa very soothes lepas tuam..


2) colic drops


source : googled images
masa amani dulu saya bagi dia gripe water setiap hari selepas mandi.. bagus juga.. tapi masalahnya gripe water bottle tuh kaca so if i wanna travel a bit leceh to bring together..





then masa amani 8 mths old kebetulan we have to attend wedding invitation at india, i went to see our paed n she gave us Dentinox.. lebih bagus (i think) dari gripe water since it comes in plastic bottle n small.. n more over bole digunakan frm new born.. i juz mix the drops with sofia nayli's milk n beri dia minum susu tersebut.. hasilnya she easily can burp or throw all the gases from her bum bum..

3) yu yee oil

source : googled images
aha.. minyak ni memang turun temurun digunakan dalam family saya.. seingat saya masa adik saya kecik dulu pon mak saya gunakan minyak ni.. n dari dulu sampai skan packaging nya x berubah..

so after mandikan baby n selesai mekapkan baby dengan lotion n diaper rash cream, sentuhan terakhir utk mekapkan baby adalah dengan sapuan sedikit minyak yu yee di bahagian betis, tapak kaki, perut (xcluded belly button) n belakang badan baby.. normally selepas sentuhan terakhir ini saya akan kemaskan baby saya dengan baju.. hehehe.. then bedung baby then dengan senang nya baby saya tidur.. zzzzzzzzzzzzz


so guys.. apa cara korang nak elakkan kembung perut baby.. boleh share wit me???

3 comments:

e i c a h said...

whoa..best nyer ur baby being pampered by her mother like a princess..

i wish i cld do that too..tp too bad lah..masa tak mengizinkan..

akiratoriza said...

Salam singgah..
Ooo baru saya tau yang colic blh bagi kat baby dr lahir lagi.. so t 4 2nd baby saya nak bagi la.. tq kak coz share info ni..

Sabrena Sabry said...

salam...nak share jugak experience time balqis dulu...ALHAMDULILLAH!!!
semenjak balqis dilahirkan sehinggalah skrg ni tak pernah kene kembong perot...kadang2 terpikir juga...cmner la gaya budak yg kene kembong perut..
tapi my mom n mil selalu tuam kan perut baby dgn daun sireh(macam akak buat tu) atau pon guna daun mengkudu di seluruh badan balqis time pantang tu...pastu kita maintain dgn minyak telon Leesa formula yg beli dgn u dulu tu...ingat tak...kekekekek...
alhamdulillah...xde kembong...dr bbay sampai skrg walaupon balqis minum susu formula...(",)