Wednesday, May 06, 2009

aura seorang ibu

salams all,

aku rasa topik boleh la dikatakan topik ulangan.. coz b4 ths on my previous entry i've mention bout this under "all about baby food".. urmm bukan nya apa.. juz wanna share sumthing with u..

well semalam petang while i'm feeding amani for her dinner.. aku berbual dgn jiran mat saleh selang 2 rumah dari kediaman yg aku tinggal skang.. aku suap amani kat luar sambil jln2 tuh banyak jugak dia makan.. kalo kat dlm rumah memang ler payah nak suap dia makan..

sambung balik.. she is canadian.. b4 ths aku juz senyum2 je ngan dia kalo dia keluar gi jogging.. belum pernah pon aku berbual dgn dia.. selalunya her maid yg tegur aku.. urmm so dia tegur aku dulu.. mula2 tu juz main2 ngan amani but then dia tgk amani makan dia start tanya aku.. (lebey kurang begini conversation ittew)

she : i always saw u feeding her outside.. makes me remind bout me n my child long time ago..

me : oo ya.. my dotter was not an easy eater.. she is very picky regarding food.. urmm.. so far i never see ur child.. they were in canada isnt it?

she : none of my child wanna follow us live here.. they r married, my son live in uk, n my dotter live in melbourne.. but they been here b4 visit us.. sometime i juz miss them..

me : yea.. that's we call a mother..

she : u cook for her??

me : yup.. since she is picky eater so have 2 cook different menu everyday..

she : gud, later on when ur child grow up, u'll find urself inside her..believe me..

me : urmm..

she : my husband is a researcher regarding child behaviour.. n we always discussed.. he did pick some sampel n we saw the difference.

me : difference of wat??

she : we believe tht when a mother is always with their child, spiritually the child will always with the mother.. u get wat i mean??

me : lil bit..

she : xzmple, u wit her, cook 4 her, communicate with her, feed her, clean her, play with her.. so theese thing will give a very big impact as when she grows up.. ur spirit will be inside her..

me : oo really?? u believe tht??

she : it is not juz believe but it is proven by my hubby research.. compare with a mother leave their child with nanny.. cooking for their child for sometimes.. things like tht.. spiritually the mother aura was not inside their child.. so the child grow up with other's aura.. n when it come to tht dun simply blame the child.. it started with a mother..

me : urmm.. yup it's true..

she : u juz do like wat u did rite now.. then when ur baby grow up.. u will see wat i told u juz now..

lepas tu dia minta diri nak masuk rumah.. aku plak termenung sekejap.. terpikir2.. apa la mat saleh ni cakap2 pasal spiritually n aura2 nih.. urmm then, lepas mandikan amani n tidurkan dia aku fikir lagi..

may b maksud omputih tu ttg betapa pentingnya keberkatan ibu.. air tangan ibu.. dari situ la punca segalanya.. mungkin itu maksudnya.. yea.. bila aku renungkan adabenarnya..

even kat sekeliling aku pon aku bole nampak keadaan sebegitu berlaku.. dulu my housemate ada 7 siblings.. her mom keja.. pagi2 mak dia bgn pukul 4 juz for masak utk family dia.. urmm sampai la all of my fren nyer sibling skang dah kawen.. n all of her sibling alhamdullillah semuanya berjaya n kerja bagus2 plak tuh..

ada jugak aku perhatikn.. family nih (x-neighbour aku).. ibunya x bekerja tapi selalu bersosial sampai sayangkan social life dia.. anak2 dia selalunya makan fast food je la.. now, anak2 dia dah besar n dah kerja pon.. hasilnya.. anak2 dia ni payah "banyak" nak dengar n nak terima nasihat parents dia.. lebih suka dengar ckp kawan2.. n lebih suka buat keputusan sendiri.. aku sendiri gerun tgk family cam ni..

well segalanya aku ambil sebagai pengajaran utk aku.. insyaAllah aku cuba yg terbaik.. may b mat saleh td maksud kan pasal keberkatan air tangan ibu gaknya.. cuma dalam term derang.. perkataan keberkatan tuh x ada.. so digantikan dengan aura dan spirituall. urmm mmg betul tuh.. x sangka mat saleh buat kajian pasal bebenda cam ni kan..

well guys.. dikesempatan ini (cewahhh) aku nak mengucapkan selamat hari ibu kepada semua ibu2 dan bakal ibu yg baca blog aku..

selamat hari ibu specially utk mak.. Anuari binti Hj Md Yasin (along sayang makk muaaahhh)...serta selamat hari ibu juga pada my mil, Hjh Jinab binti Arsat.. utk kedua2 maks (plural).. semoga dipanjangkan usia, dikurniakan kesihatan serta berbahagia selalu disamping anak2 ye... insyaAllah aminnn

3 comments:

Moralle said...

sis what she said truly is true....u can c the diff if yr kids are taken care by sumone else or u yrself, the bonding between mother and daughter or son......u will only knew it once she grows up, wish u happy mothers day to :)

m y a l i s h a said...

moralle : thanks sis, happy mothers day 2 u 2.. kena menuntut ilmu from u nih..

aniekaiem said...

and dun forget to jampi2 sket time masak, buat air utk sang suami & anak2.. hehe.. jampi @ doa yg baik2..