Friday, August 11, 2006

Ibu Mertua ku....

hu hu hu...

Dah lama aku tak update blog aku nih. well nak buat cam ner... kat cosmo tak ada internet. tetiba je down... well, if u r cosmorean or x-cosmorean... u should know y it turned like dat... ha ha ha dari dulu sampai la skang sama je cosmo ni... it almost 4 years i've been working here...
Acttually guys, i have sumthin 2 share wit u all. Previous week, one of my fren (my x-classmate masa degree dulu) bukak topic ni.. we discussed in long hours jugak la.. dia chat ngan aku...

First Q
At first she asked me this question, Where i'm stayin rite now??? i told her honestly, at s'pore since my hubby sporean and since i've got my PR...

Second Q
Then she said "aku dengar ko tinggal ngan family mertua ko betul ke???" i juz say "Yup... memang betul"

Third Q
Then she started the topic... huh... "isk isk isk... ko nak tinggal skali dengan in law... susah tau... nanti conflict, kita as a wife jugak yang tersepit n merana, orang kata... biar banyak rumah jangan banyak serumah... ko tak takut ke i-shah???"

Fourth Q
Then she added "mak mertua n family mertua ni depan kita je baik tapi belakang kita dia mengata kita ko mana tau.."

Fifth Q
She added some more " mak mertua tetap akan ingat anak perempuan dia lagi hebat dari menantu nya eventhough obviously memang nampak menantu sebenarnya lagi hebat dari anak-anaknya... apa yang kita buat walaupun terbaik untuk hubby tetap tak dipandang n dianggap tak sehebat mana"

Sixth Q
After that she asked me... how old my mother in law?? i told her arround sixty... after that she straightly added " hah dah 60 ke?? lagi la susah n lagi la cerewet... confirm!!! sebab bila umur ditahap macam ni apa yg dia suka x sama dengan kita... selera dia punmesti x sama dengan kita... hish i-shah berapa lama la ko tahan agaknya ye...???"

I juz want 2 ask u guys... apa pendapat korang??? Six question... aku faham kawan aku tuh... cakap berdasarkan pendapat diri dia n apa yang dia dengar sebelum ni...

For me... dah masuk 3 bulan aku tinggal dengan in law (mother, father, n my hubby sista). Alhamdullillah....So far, after 3 month i didn't feel like wat my fren said... Mak mertua aku seorang ibu yang penyayang bukan je pada anak-anak dia... but pada menantu nya jugak... Dia dah melahirkan 9 anak n kesemua anak-anaknya alhamdullillah boleh di kategorikan berjaya...

Back to my mum in law.. Alhamdullillah aku bersyukur sebab mak mertua aku menerima aku... So far alhamdullillah aku selesa tinggal serumah dengan dia...kami boleh berbual sama-sama, gelak bersama, sharing problem together... kalau dia bersedih dia akan share dengan aku... even sampai aku tersilap masak pun dia akan tolong adjust for me so that the cooking not obviously x sedap... she is very kind to me... tak sampai hati aku nak sakit kan hati dia.


Every weekend, she cooked a lot... sampai kekadang hubby aku pun bising sebab takut nanti tak ada orang nak makan... she cooked a lot cause she always feel that, all of her beloved cucu akan datang. She know that, aku memang tak begitu pandai masak... n i frankly speak to her that i cant cook... n alhamdullillah, dia tak pernah buat aku rasa tak selesa kat rumah tu...


For me... i have made my mind to marry her son... n by that reason, i have to accept him as wat he is. B4 we get married only one thing my hubby asked me.. would u stay together wit my family???...so, dari awal-awal aku dah tau n aku dah besedia untuk hidup bersama dengan family hubby aku...


Regarding wit my fren question, Question number five... hmmm kalaupun mak mertua aku rasa anak-anak dia lebih hebat dari aku... 4 me... as an educated person... aku tak kisah... dah memang macam tu... ye la.. ibu mana yang nak kata anak dia teruk n tak pandai... kalau dia kata anak dia teruk n tak pandai maksudnya dia indirectly dia mengata diri dia sendiri sebab, yang mendidik anak-anak nya adalah dirinya sendiri... Of course she will say her daughter is better than me.. May be when i become a mother mungkin aku juga akan rasa macam tu... 4 me setiap org ada kelebihan dan kekurangan.. aku tau kekurangan aku dimana n aku juga tau kelebihan aku dimana... Kata orang kalau kita pandai tak perlu la kita nak menunjuk-nunjuk... Kat rumah tu i juz keep low profile cause i juz turned to my new environment of life... so many thing i have to learn... For this, i should thanks my hubby... he help me a lot... especially in my way to adapt 2 new environment in a new country... Thanks you Dear Thank you so much...


Kalaupun mak mertua aku tak hargai apa yang aku buat untuk hubby aku.. aku berserah pada Allah... sebab apa yang aku buat untuk hubby aku adalah kerana tanggungjawab aku padanya... n so far, alhamdullillah mak mertua aku tak pernah komen tentang apa yang aku sediakan untuk suami aku... alhamdullillah...


For her sixth question... generation gap between me n my mum in law... hmmm memang la ada sebab berdasarkan concept siapa makan garam dahulu... tapi apapun pendapat my mum in law... walaupun kekadang tu tak relevan dengan zaman sekarang i juz keep listen n senyum... for its ok 2 listen... yang mana patut kita ikut yang tak perlu tu juz simpan dalam kotak ingatan je la... tak salah kan..


Mungkin ada yang berpendapat aku ni baru lagi dalam hidup berumahtangga... tak payah la nak tunjuk lagak baru tiga bulan duduk dengan mertua... hmmm betul la tu... Tapi apa yang aku tulis ni adalah dari hati aku... aku ikhlas... Mungkin situasi yang aku hadapi berbeza dengan apa yang korang dengar sebelum ni... orang kata terrible kalau duduk sekali dengan mertua.. for me alhamdullillah tak berlaku seperti orang lain... and aku berdoa insyaAllah ia nya berterusan begini... aminnn


Bukan bererti aku cerita pasal mak mertua aku... aku lupakan mak aku sendiri... TIDAK sekali kali... Kedua-dua nya aku sayang... Mak n mak mertua aku sama-sama ada kelebihan sendiri... Aku amat berterima kasih pada kedua-duanya... sorang yang telah melahirkan dan mendidik aku sampai aku dewasa, menjadi insan berguna dan telah dapat menerima suami aku... yang sorang lagi pulak, telah melahirkan dan mendidik suami aku hingga menjadi insan berguna dan telah menerima aku sebagai sebahagian dari keluarganya... alhamdullillah... Terima Kasih Maks (he he he.. in plural)...

5 comments:

Puteri Tg.Malim said...

panjangnye citer hang ni kiah.luahan perasaaan nampak, baguslah kalo mcm tu ,,,yg penting kita sabar...nak melayan org tua ni mmg la susah...coz diaorg ni sensitif.kalo dah dok sebumbung mcm2 boleh berlaku..dgn sesape pun kan tak semestinya ngan mak mentua ajer.yg penting jgn "konsep" he he heeeee

i - s h a h said...

ha ha ha.. kira mcm luahan perasaan la jugak... yup idput yg ptg jgn "KONSEP"...

eita_zack said...

sebenarnye dalam idop nih..kekadang kite leh dapat yang "BAIK" kekadang kita dapat yang sebaliknya... nak wat camne kan lumrah hidup.. setiap yg berlaku ade hikmahnye... macam kawan kak ecah tuh da nasib die dapat mak mertua camtuh nak wat camne kan.. nak tak nak kene la telan.. kan die kene hormat gak mak mertua die mcm mak die sendri.. cam kak ecah plak. kak ecah dapat yg "BAIK" syukur Alhamdulillah.. kite sendiri muhasabah diri kite laa... tul tak??? hehhhe. cam bagus je bg advise..aku pon lom merasa.. tapi mak si zack tuh baik sesangat nau laa.... macam sedih je die dapat menantu brutal cam ita nih... hahhaha... ape2 pun syukur... hehehe... sape si "A" nih.. aku konpius laa... A ke N??? eemm...

i - s h a h said...

terima kasih eita... betul tu kata awak... he he he... so far Alhamdullillah... kita bahagia.. hopefully berpanjangan hingga ke akhir hayat.. AMinnn

eita_zack said...

sesama kaseh.. nak dua hengget!!!!